De markt voor outdoor inspecties is al enige tijd interessant, maar ook de vraag naar indoorinspecties stijgt. Zo speelt binnen de petrochemische industrie het vraagstuk of inspecties in tanks door drones uitgevoerd kunnen worden. Het inspecteren van de binnenzijde op corrosie is een omvangrijke, tijdrovende en risicovolle klus. In andere sectoren wil men drones inzetten voor bijvoorbeeld inspectie van installaties. Nu moeten daarvoor steigers geplaatst worden waar vandaan inspecteurs de constructie meter voor meter gaan inspecteren. Door dit werk door drones te laten uitvoeren, kan voorkomen worden dat installaties meerdere dagen tot weken stil liggen.
Complex
Indoor corrosie-inspecties laten uitvoeren door een drone is echter behoorlijk complex. Ten eerste worden de positiebepaling en navigatie van drones geregeld op basis van GPS-coördinaten. In een binnenruimte is niet of nauwelijks een GPS-signaal aanwezig. Ten tweede volstaan huidige camerasystemen niet om afwijkingen van corrosie te detecteren.
Perfecte match tussen twee dronebouwers
Airobot en Avular hebben samen een innovatieve oplossing ontwikkeld om drones toch geschikt te maken voor dit soort inspecties. Jan Leyssens, Chief Operations Officer (COO) bij Airobot: “Wij hebben een samenwerking met Avular opgezocht omdat zij een oplossing hadden gevonden om indoor met drones te kunnen vliegen. Ze hebben expertise ontwikkeld op indoor navigatietechnieken. Wij richten ons juist op de sensorkant van de drone, met andere woorden de camera. Binnen onze eigen expertise hebben we onderzocht of we in staat zijn om corrosie te detecteren met hyperspectrale technologie. Het menselijk oog ziet maar drie kleuren: rood, groen en blauw. Hetzelfde geldt voor een gewone kleurencamera. Een hyperspectrale camera neemt honderden kleuren waar, binnen en buiten het voor de mens zichtbare kleurenspectrum. Hierdoor komen verschillen aan het licht die met het blote oog niet te zien zijn. Een hyperspectrale camera gebruikt heel veel verschillende golflengtes van het elektromagnetisch spectrum om het oppervlak van een materiaal te bekijken.”
De samenwerking met Avular was volgens Leyssens de perfecte match: “Het was echt een meerwaarde om met een andere dronebouwer hieraan te werken. Samen zijn we gekomen tot de best mogelijke oplossing.”